Ekonomideki darboğaz, elindeki parasını değerlendirmek isteyen vatandaşları sıfır araç alımına yönlendirdi. Satışlar, geçtiğimiz yıla oranla neredeyse iki katı. Ancak tam bu noktada ciddi bir sorun başlıyor. Neredeyse tüm markaların bayilerinde sıfır araç yok.
Peki ortada araç yoksa, sıfır araç satışları nasıl gerçekleşiyor? İşte tam bu noktada karaborsacılık, stokçuluk ortaya çıkıyor. Liste fiyatı 1 milyon olan araçlar, piyasada 1,4 milyondan alıcı buluyor hepsi de ikinci el. Ancak hiç kullanılmamış! Peki nasıl oluyor?
Ciddi bir pazar oluşmuş durumda. İçinde araç satışı yapan bayiler ve al-satçı kişilerin bulunduğu bir şebeke var. Bu şebeke bayilere gelecek alacakları listeye çıkmadan satın alıyorlar. Birkaç ay beklettikten sonra sarı siteden ilana giriyorlar.
1 milyona aldıkları aracı 1.5 milyona, 2 milyona aldıkları aracı 3 milyona satabiliyorlar. Araç başına 500 bin liradan başlayan kârları var. Bu şekilde 10 araç alım satımı yapsanız 5 milyon lira gibi bir paranız oluyor. Peki buna nasıl göz yumuluyor? Evet işin bamteli de burası.
Serbest piyasa ekonomisinde müdahale etmeniz çok zordur. O yüzden ülke ekonomisinin güçlü tutulması gerekir. Sadece araç alım satımı değil, birçok elektronik üründe de karaborsacılık doğuyor. Örneğin Playstation 5 oyun konsolu uzun bir süre (2 yıla yakın) karaborsaydı.
Bu yüzden bir düzenlemeye gidilerek ikinci el araç satışında 6 bin KM zorunluluğu getirildi. Bayiden çıkan aracın doğrudan satılmasının önüne geçilecekti. Ancak bu da çözüm olmadı. Dahası sorun daha da büyüyor. Ekonomi bozulunca milyonerler artarmış.
Biz de şu anda tam olarak bunu yaşıyoruz. Otomotiv sektöründeki denetimsizlik, ekonominin gidişatındaki belirsizlik "Yeni milyonerleri" hızla aramıza kazandırıyor. Bunun önüne geçilmesi mümkün mü, kısmen mümkün. Yapılacak denetimlerle en aza indirilebilir.
Ancak ekonomideki bu gidişat olduğu sürece, küçük yatırımcının parası pul olmaya devam eder. Kolay yoldan zengin olacak, yasa dışı yollardan para kazanacak milyoner adaylarına da her geçen gün bir yenisi eklenir.
İkinci elde İthalatın önünü açar kasko değeri üstünden KDV ni alırsın. Belli yaşın altına trafikten çekme şartıyla bu şansı verirsin. İkinci el de fiyatlar düşer. Sıfır araçta da aynısı yaşanır araç bollaşır. Ama bu kararı verecek bir babayiğit lazım.