Korona virüsün etkisi ile tüketim alışkanlıkları hızla değişiyor. İnsanlar tüm dünyada internet üzerinden online alışverişe yöneliyor.
Yapılan araştırmalar Korona salgını sonrasında insanların;
%68’lik bir bölümünün firmaların iş süreçlerinde teknoloji kullanımına yoğunlaşmasını beklediklerini,
%61’inin internette daha fazla vakit geçirdiğini,
%60’nın ise sonrasında teknolojiye olan ilgisinin arttığını ortaya koyuyor.
Buna bağlı olarak OECD tarafından yayımlanan başka bir araştırmaya göre ise, Nisan - Haziran 2020 döneminde gerçekleşen alışveriş miktarının bir önceki çeyreğe göre Amerika’da %10’dan %16’ya, İngiltere’de ise %20’den %32’ye çıktığını gösteriyor. Bu oranların yaz aylarında daha da arttığı uzmanlarca belirtiliyor.
Tüketim alışkanlıklarının hızla internete kaydığı bu dönemde birçok firma da internet üzerinden satış yapabilmenin yollarını aramakta. Peki internet satışları için yapılması gerekenler neler, nereden başlamalı nasıl bir satış organizasyonu yapılmalı? Bu yazımda İnternetten satış konusuna bir giriş yapmak istiyorum.
İNTERNETTEN SATIŞ YÖNTEMLERİ
İnternet dünyası oldukça geniş ve birçok alternatifi mevcut. Bu konuyu teknik terimlerden uzak bir şekilde anlatabilmek için karşımıza sıklıkla çıkan üç ana kanal üzerinde duracağız..
Gerçek dünyada bir miktar paranız var ve ürünlerinizi bir şekilde satmak istiyorsanız temel olarak cebinizdeki yatırım yapacak bütçenize göre karşınıza üç alternatif çıkar. Sokak veya pazarda işportacılık yapmak, çok ayak altı olmayan kirası uygun olan bir muhitte bir dükkân açmak, işlek bir caddede veya bir AVM’de mağaza açmak. Bu üç alternatifin gider ve gelir seviyeleri birbirinden çok farklı olacaktır. İnternet mecrasında da işler benzer şekilde yürüyor.
Aynı alternatifleri internet dünyası ile ilişkilendirecek olursak; Instagram, Twitter ve Facebook gibi sosyal mecralarda karşımıza sıklıkla çıkan satış yöntemini işportacılığa, bir web sitesi açarak buradan satış yapmaya çalışmayı işlek olmayan bir yerde dükkân açmaya, online satış platformları üzerinde mağaza oluşturup bu kanallardan satış yapmaya çalışmayı ise işlek cadde veya ATM’lerde açılan mağazalara benzetebiliriz.
SOSYAL MEDYADAN SATIŞ YAPMAK
Yazı dizimizin bu bölümünde daha çok sosyal medya üzerinden satış konusuna değineceğim.
“İnternetin İşportacıları”
Sosyal medya platformlarında karşımıza sıklıkla çıkan, bu mecra dışından başka hiçbir kanalda satış yapmayan, genellikle yöresel ürünler, el yapımı örgü, tekstil ürünleri veya takı türü ürünlerden oluşan ve 7’den 70’e birçok kişiye “Ben de köyümden salça, bulgur bir şeyler bulup satsam mı?” diye düşündüren satış şekline, benzerlikleri göz önünde bulundurarak “İnternetin İşportacıları” tabirini kullanmak pek de yanlış olmayacaktır.
Temel prensip olarak mahallenizde kurulan pazar yerlerinde ve seyyar tezgahlardaki gibi endüstriyel olmayan ürünlerin satılması üzerine şekillenmiş olan bu satış metodu, geniş bir alıcı kitlesine hitap etmekle birlikte hem satıcı için hem de müşteri için çeşitli zorluları barındırır nitelikte.
Öncelikle bu satış türünde diğer satış şekillerinden farklı olarak herhangi bir güvenlik sistemi bulunmadığı için alışveriş tamamen karşılıklı güvene dayalı bir biçimde işliyor. Para akışı genellikle havale/EFT veya kapıda ödeme yöntemleri ile yapılıyor.
Bu alışveriş metodu zaman zaman bu konuda istismarlara ve dolandırıcılara hareket alanı sağladığı için insanların mağdur olduğu durumlara da yol açabiliyor.
Neden tercih ediliyor?
Aslında İnternet İşportacılığı, çevrenizde de sıklıkla karşılaşabileceğiniz köyünden, bahçesinden ürün getirerek satışını yapan veya evde hazırladığı mantı, içli köfte gibi ürünleri satan insanların yönteminden pek de farklı değil.
Bu tarz satış tekniğinin satıcılar tarafından tercih edilmesindeki ana etken olarak bir online mağaza oluşturacak kadar ürün gamına sahip olmadıkları, web sitesi kurup işletecek maddi imkân ve bilgi seviyesine sahip olmadıklarını düşünmeleri gibi başlıca sebep olarak karşımıza çıkmakta. Ambalajı ve barkodu olmayan, ağırlıklı olarak evde/elde üretilen; salça, mantı tarzı gıda ürünleri, el işçiliği olan örgü, tekstil, takı tarzı ürünler veya insanların kendi bahçeleri veya çevresindeki insanların üretmiş olduğu tarım ürünlerine dair üretim izni, satış izni gibi yeterliliklere sahip olunamadığını ve böylesi satışların kanuni sakıncalar doğuracağının düşünülmesini de sıralayabiliriz. Ancak unutmamalıyız ki, talebin olduğu yerde arz da olacaktır.
Yatırım maliyeti en düşük, zaman maliyeti en yüksek online satış yöntemi olan İnternet İşportacılığı;
-
Diğer satış yöntemlerinin aksine kullanılan platformlarda ürün tanıtımı yapıp müşterinin kendi başına alışverişini tamamlayabileceği bir platform olmadığı için, müşterilerle özel mesaj yolu ile bire bir iletişim hâlinde olmayı gerektirir.
-
Ürünlerin tümünün sergileneceği ve filtreleme yapılabilecek bir “ürün kataloğu” sunma imkânı olmadığından, müşterilerin genellikle yine mesaj yolu ile “şu ürün var mı, bu ürünün böylesi var mı?” gibi sorularına cevap verilmesi gerekir.
-
Karşılıklı mesajlaşmanın doğası gereği, satıcıların olası tacizlere, hakaretlere, ne istediğini bilmeyen “kaprisli” müşterilere ve amiyane tabirle timeline (taymlayn) üzerindeki goygoylara da göğüs germeyi gerektirir.
-
Diğer bir zorluk ise sosyal medyada gönderilerin öne çıkabilmesi için satıcının, bir taraftan sosyal medyayı etkin bir şekilde kullanıp sürekli gönderi içerikleri hazırlaması aynı zamanda da geniş bir takipçi çevresine ulaşmaya çalışması gerekir.
Bu gibi zorlukları nedeniyle bu satış yöntemi aslında zaman maliyeti en fazla olan satış tekniği olarak karşımıza çıkmaktadır.
Sosyal medyadan satış başarısının anahtarı
Mutat zorlukları aşıcı aktiviteleri bu satış yöntemindeki başarının anahtarı olarak görmek mümkündür;
-
Alışverişe yeni karar veren müşteri ile kesintisiz iletişimi sürdürebilmek, sorduğu her soruya en kısa süre içerisinde cevaplayabilmek satış öncesi ve satış sonrasında ise koşulsuz bir biçimde memnuniyeti sağlamak bu tarz satışta başarının en önemli anahtarıdır. Bu satış tipinde Seth Godin’in “hapşırıkçılar” olarak tabir ettiği, yaptığı satın almadaki memnuniyetini çevresindekilere tavsiyeleri ile yayarak bulunabilirliğe katkı sağlayacağından, müşteri memnuniyeti aslında en büyük kozunuz olacaktır. Memnuniyeti sağlayamadığınız müşteri adayları ise sesini memnuniyetsizliğini başkalarına duyurmak için daha fazla çaba harcayacağından, yeni müşteri sayısından çok daha fazla müşteriyi kaybetmenize neden olacağını da unutmayın.
-
Ürünlerin yorumlandığı bir yer olmadığı için müşterilerin olumlu geri dönüşleri nereden gelirse gelsin, Müşterinin anonimliğini koruyarak bu memnuniyeti diğer müşterilerin dikkatine sunacak gönderiler de hazırlanmalı.
-
Satışı yapılan ürünlerin görselleri kaliteli ve doğru ışık altında çekilmiş olmalı ve ürünlerde tek değil birkaç farklı görüntü kullanılmalıdır. (Bu madde tüm satış yöntemleri için önem arz eder.)
-
Olumsuz yorumlara fevri cevaplar verilmemeli ve bu yorumlar silinmemelidir. Bu süreç, sorunu oluşturan konunun acilen çözümlenerek, sorunun çözüldüğü yorumun altına yazılarak yönetilmelidir.
-
Ürün gönderimlerinin mümkün olan en hızlı şekilde yapılması ve sipariş süreci ile ilgili olarak müşterilere sürekli bilgilendirme yapılmalıdır. Ürünlerin kargo hareketleri takip edilmeli ve olası aksaklıklarda müşteriye ivedi olarak bilgilendirme yapılmalıdır.
Yazı dizimin bir sonraki aşamasında; satış web sitesinin nasıl açılacağı, hangi platformların tercih edileceği ve satış stratejileri hakkında bilgiler vermeye devam edeceğim.
Kalın sağlıcakla…
Devamını sabırsızlıkla bekliyoruz. Teşekkürler????????????
Tebrikler, çok açıklayıcı bir yazı olmuş. Devamını bekliyoruz sabırsızlıkla.
internetin ayak altı olmayan dükkanlarını kendinize has keyifli üslubunuz ile anlatmanızı sabırsızlıkla bekliyorum.
Değerli köşe yazınızın devamını bekliyorum...
Konuyu basitleştirerek herkesin anlayabileceği hale getirmişsiniz. Tebrikler. Trdevamını bekleriz.