Yemen'in can damarı Mocha Ticaret Limanı

Kızıldeniz kıyısında bulunan Mocha limanının Eylül ayı ortasında güdümlü füzeler ve insansız hava araçlarıyla bombalanması sonrası yakıt ve temel kullanım malzemelerinde fiyat artışına neden olduğu iddia edildi.

Yemen'in can damarı Mocha Ticaret Limanı
20 Eylül 2021 - 19:25 - Güncelleme: 20 Eylül 2021 - 20:23
İddianın sahibi ise eski Yemen Cumhurbaşkanı Ali Abdullah Salih'in yeğeni ve  'Koalisyon Kuvvetlerinin' komutanı Tuğgeneral Tarık Salih. Salih'e göre Yemen'e giden nakliye gemilerinin uluslararası sigorta şirketleri tarafından daha yüksek bedellerle sigortalanması da, Birleşmiş Milletler (BM)'ye göre dünyanın en kötü insani krizlerinden birisini yaşayan Yemen halkının acılarını daha da artıracak durumu ortaya çıkarabilir.

Öte yandan, Taiz Vilayeti'ne bağlı olan Mocha'da Koalisyon güçleri ve Ulaştırma Bakanlığı, Yemen'deki krizden en çok etkilenen yerleşim bölgelerine, özellikle de oldukça fakir bölgeler olan Batı Kıyısı kasabaları ve Wadi Tihama ovalarına temel gıda maddelerinin sevkiyatını kolaylaştırmak için çalışmalar yürütüyor.

Yemen'de savaşı sona erdirmek için gelecekteki herhangi bir siyasi anlaşmaya girmenin bir şartı olarak Hudeyde ve Sanaa havaalanı limanlarının açılması çağrısının da bulunduğu önemli bir detay olarak ortaya çıkmaktadır.

Husiler limana yönelik saldırıyı “açıkça” üstlenmemiş olsalar da, “Yemen'i yakından takip eden gözlemcilere göre” saldırının niteliği ve kullanılan füzelerin türü bakımından, İran destekli isyancı grubun ön plana çıktığı görülüyor. Uzmanlara, Husiler üzerinde uluslararası toplumun bir baskı aracının neredeyse hiç bulunmadığı, Husiler'in bunun farkında olduğu bu yüzden de tekneler, insansız hava araçları veya doğrudan füzelerle sivil gemilerin hedef alındığı, saldıran grubun ise bunların 'Arap Koalisyonuna ait bir savaş gemileri olduğunun iddia ettiklerini söylenmektedir.


 
Yemenli yetkililere göre, Husiler'in, Kızıldeniz kıyısındaki Ras Issa limanında demirlemiş olan Safer petrol tankını korumak için Birleşmiş Milletler tarafından oluşturulan Uluslararası Komite'nin çalışmalarını engellemektedir.

Yemen'de yaşananları yakından takip eden yerel gazeteciler, uluslararası toplumun isyancı grupların eylemlerinin üzerine oluşturdukları veriler ve raporlara rağmen, uluslararası toplumun ve ABD'nin daha etkin rol alıp bölgedeki bu eylemlerin sonlandırılması için yeterince baskı yapmadığı görüşünde. Sıradan bir Yemenli vatandaşın hayatına yansıyan ise, tamamı ülkedeki güvenlik durumundan etkilenen ulusal para biriminin döviz karşısında değer kaybetmesi ve bunun sonucu olarak özellikle temel gıda, emtia ve yakıt fiyatlarındaki artışlar ile Yemen limanlarına yanaşacak olan uluslararası gemilerin yüksek nakliye ve sigorta ücretleri.

Kovid-19'un ekonomiye olumsuz etkilerinin yanında çatışmaların devam etmesi nedeniyle 2020 yılında verilerine göre %22'ye varan yüksek işsizlik oranı olan Yemen'de, gerçek rakamların bundan çok daha fazla olduğu bilinmektedir. Ayrıca Mocha limanında çalışan 3 bin kişiden fazla işçinin iş güvenliği de limana verilen zarardan etkilenmekte, günlük liman faaliyetlerinin devam etmemesi yüzünden aileleri ile birlikte binlerce kişi bu durumdan etkilenmektedir.

Yemen'deki çatışan tarafların siyasi yaklaşımları dışında, ülkede bir savaşın yaşanması, Kızıldeniz kıyısında yer alan kıyı kenti Mocha'daki hayatı doğrudan olumsuz bir şekilde etkilemektedir. Bu durum hayatını deam ettirmeye çalışanları etkilemekle küresel ticaret sektörlerini ve, geçen hafta hedef alınan Mocha limanına çok yakın bir mesafe bulunan stratejik Bab al-Mendab Boğazını ve su yollarının güvenliğini de olumsuz etkilemektedir. 

YORUMLAR

  • 0 Yorum