Elektrikli scooter yönetmeliğinin detayları belli oldu

Türkiye’de elektrikli scooter kiralama hizmetlerine yönelik yasal düzenlemelere ilişkin ilk adım atıldı. Buna göre e-scooter faaliyet izin belgesi almak isteyen firmalardan, mobil uygulama sahibi olma ve sunucuların Türkiye’de bulunması gibi şartlar aranacak.

Elektrikli scooter yönetmeliğinin detayları belli oldu
13 Eylül 2020 - 15:18 - Güncelleme: 13 Eylül 2020 - 15:30

Son dönemde kullanımı artan ve her yaş grubu tarafından tercih edilen e-scooter firmalarıyla ilgili yasal düzenlemeler için ilk adım atıldı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu; daha önce online olarak gerçekleştirilen bisiklet ve elektrikli scooter ile ilgili Mikro Hareketlilik Odak Grup Toplantısı'nın ikincisi sektör temsilcilerinin katılımı ile Bakan Karaismailoğlu'nun başkanlığında gerçekleştirildi.

Bakan Karaismailoğlu, 83 milyonu aşan ülke nüfusunun yüzde 92'sinden fazlasının şehir ve ilçe merkezlerinde yaşadığına işaret ederek, mikro hareketlilik araçlarının çevreci yanı ile şehiriçi ulaşımında önemli bir yeri olacağını söyledi.

Karaismailoğlu, "Ancak emniyet önlemlerinin yanında araç ve şirketlerin lisanslarının olmaması sorunuyla karşı karşıyayız. Bu araçların kullanımı ile ilgili engellerin aşılması için kamu-özel sektör iş birliği önemli. Bu nedenle sektörde standartlarımızı oluşturuyor, vatandaşlarımızın hem güvenliğini hem de en iyi standartlarda hizmet almasını sağlıyoruz" dedi.

İLK YERLİ SCOOTER: ÇUF ÇUF
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, TCDD'nin de elektrikli scooter geliştirdiğinin bilgisini paylaştı. 'Çuf Çuf' isimli elektrikli scooterların ilk etapta istasyonlarda hizmet vereceğini belirten Bakan Karaismailoğlu, elektrikli scooter için TCDD'nin yerli girişimlerden hizmet satın aldığını açıkladı.
Sirkeci Garı'ndaki toplantının ardından bir araya geldiğimiz Bakan Karaismailoğlu, bir dönem Türkiye pazarına gireceği konuşulan dünyanın büyük elektrikli scooter şirketleri ile ilgili de konuştu.

TÜRKİYE'DE 35 BİN E-SCOOTER KULLANILIYOR
Bakan Karaismailoğlu, 83 milyonu aşan ülke nüfusunun yüzde 92'sinden fazlasının şehir ve ilçe merkezlerinde yaşadığına da dikkat çekerek, "Şu anda Türkiye'de 35 bin e-scooter, 3 milyonu aşkın vatandaşımız tarafından kullanıyor. Ancak özellikle salgın döneminde, alternatif ulaşım araçlarına olan talep ve bu araçların trafikte varlığı hızla arttı.

Biz de günün şartlarına ve beklentilere uygun, yenilikçi bir hareketlilik sistemi oluşturmak amacıyla çalışmalarımıza hız verdik" dedi. Mikro hareketlilik araçlarının gürültüsüz olmalarının yanı sıra, karbon emisyonu açısından çevre dostu sistemler olduğunu da kaydeden Karaismailoğlu, bu noktada mikro hareketlilik araçlarının yaygınlaşması, belli standartların ve güvenli seyahatin sağlanması amacıyla düzenleme yapılması için adım attıklarını kaydetti.

Bakan Karaismailoğlu, "Tüm çalışmalar sonucunda vizyonumuzu tüm ulaşım hatlarımızda, yol kapasitemizin ve enerjinin verimli kullanılması, seyahat sürelerinin ve çevreye verilen zararın azaltılması, hareketliliğin sağlanması ile birlikte trafik güvenliğinin artırılması olarak belirledik. Bu doğrultuda, araçların kent içi yol güvenliğine etkileri, altyapı ile ilgili ortaya çıkacak ihtiyaçlar ve kullanım koşullarını düzenlemek amacıyla çalışmalar yürütüyoruz.

Ayrıca işletmeciler arasında rekabetin sağlanması ve yeniliklerin teşvik edilmesi, etkin, verimli ve çözüm odaklı bir mikro hareketlilik sistemini oluşturmak istiyoruz. Girişimcilerin önünü açmak ve gerekli çalışmalara destek vermek amacıyla, bakanlıklar, yerel yönetimler, reel sektör ve sivil toplum örgütleri arasındaki eşgüdümü önemsiyoruz "diye konuştu.

PAYLAŞIMLI E-SCOOTER İŞLETMECİLİĞİ YÖNETMELİĞİ'NDE İLK BELİRLEMELER YAPILDI
Karaismailoğlu, kullanıcı yaş sınırının belirlenmesi, kullanım ve güvenlik aksesuarlarında zorunluluk getirilmesi, hız sınırlarının ve şehir içi kullanım güzergahlarının belirlenmesi gibi birçok konuda düzenleme yapılacağını söyledi. Bakan Karaismailoğlu, "Emniyet önlemlerinin yanında araç ve şirketlerin lisanslarının olmaması sorunuyla karşı karşıyayız. Bu araçların kullanımı ile ilgili engellerin aşılması için, kamu-özel sektör iş birliği önemlidir. Bu nedenle sektörde standartlarımızı oluşturacağız, vatandaşlarımızın hem güvenliğini hem de en iyi standartlarda hizmet almasını sağlayacağız" dedi.

Yönetmelikte şehirlerarası yollar ve azami hız sınırı 50 km/saat üzerinde olan karayollarında da kullanılmaması öngörülüyor. Birden fazla kişi e-scooter'ı aynı anda kullanamayacak. E-scooter'da kişisel eşya harici, eşya taşınamayacak. Yayaları ve dezavantajlı grupları (engelli/yaşlı) tehlikeye sokmayacak şekilde kullanılacak. Ayrıca her şehirde toplu taşıma araçları ile entegre olacak şekilde kullanım planlaması yapılacak. Kask, dizlik, reflektör ve ceket gibi koruyucu ekipman kullanımı teşvik edilecek.

YERLİ VE MİLLİ ÜRETİM DESTEKLENECEK
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından çıkartılacak düzenlemede yerlilik de teşvik edilecek. Taslağa göre, yerli yazılım ve donanım kullanılması teşvik edilecek ve yerli ürün kullanan firmalara kolaylıklar sağlanacak.
E-Scooter'ların belirli bölgelere yığılmalarının önüne geçilecek. Çağrı merkezi/ mobil uygulamar üzerinden kullanıcılara destek sağlanacak.
Kamu nizamını bozmayacak şekilde, görüntü kirliliği oluşturmayacak şekilde kullanımı sağlanacak. Yerli ve milli üretim de desteklenecek.

YORUMLAR

  • 0 Yorum