Resmi gazetede yayınlandı: "Katar ordusuna ait 36 uçak ve 250 asker Türkiye'de konuşlanacak"

TAKİP ET

Resmi Gazete'de yayınlanan kanunla birlikte, Katar asker ve uçaklarının Türkiye'de konuşlanmasına izin verildi. Yaklaşık bir yıl önce Katar ile yapılan eğitim anlaşmasına göre 36 Katar uçağı ve 250 Katar askeri Türkiye'ye gelebilir.

FURKAN ULUDAĞ / ANKARA

1 Nisan 2022 tarihli Resmi Gazete'nin yayınlanmasıyla birlikte Katar'ın Türkiye'ye asker göndermesi kesinleşti. 

Resmi Gazetede, "Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Katar Devleti Hükümeti arasında Katar askeri hava aracı ve destek personelinin Türkiye Cumhuriyeti topraklarında geçici konuşlanması konusunda teknik düzenlemenin onaylanmasını uygun bulunduğuna dair kanun" başlığıyla yayınlanan kanun yeni tartışmalara gebe.

Katar ile Türkiye'nin pek çok alanda geliştirdiği ekonomik birliktelikler özellikle muhalefet partileri tarafından ciddi eleştiriler almıştı.

Yaklaşık bir yıl kadar önce Türk Genelkurmay yetkilileri ve Katar ordusu yöneticilerinin Doha'da yaptıkları anlaşma 1 Nisan 2022 itibariyle kesinleşmiş oldu.


KATAR SAVAŞ UÇAKLARI VE ASKERLERİ GELİYOR
Resmi gazetede ilgili kanunun yayınlanmasıyla birlikte Katar askerlerinin Türkiye'ye gelmesi kesinleşti. Yapılan anlaşmanın içeriği incelendiğinde eğitim amacıyla gelecek Katarlı personel sayısının 250'yi geçemeyeceği, savaş uçağı sayısının ise 36 olarak sınırlandırıldığı görülüyor.

Aynı zamanda Türk hava sahasını kullanacak uçakların, Türk savaş uçaklarından ayırt edilebilmesi için farklı bir kodlama ile tanımlanacakları belirtiliyor.

1 Nisan 2022 tarihi itibariyle kanunlaşan anlaşmanın 5 yıl geçerli olacağı öğrenildi.

ANLAŞMANIN TEKNİK DETAYLARI
Teknik Düzenleme’de Türkiye Cumhuriyeti Ev Sahibi Ülke (ESÜ) ve Katar ise Gönderen Ülke (GÜ) olarak ifade edilmektedir.

1. GÜ hava araçları ve personelinin Türkiye Cumhuriyeti Genelkurmay Başkanlığı tarafından müsaade edilen üs ve bölgelerde geçici konuşlanma süresi her iki Tarafın yetkili makamlarının onayı ile belirlenir.

2. Bu TD kapsamında ESÜ tarafından kabul edilecek personel ve hava aracı sayısı önceden koordine edilerek ESÜ’nün mevcut imkanlarına göre ESÜ tarafından belirlenir, ancak GÜ’nün konuşlanacak hava aracı sayısı 36’dan, GÜ personel sayısı 250’den fazla olamaz.

3. ESÜ, GÜ personelinin eğitimi amacıyla havaalanlarının ve hava sahasının kullanılmasına müsaade eder.

4. Katar hava araçlarının Türk Hava Sahasında icra edilmesi planlanan eğitim uçuşlarında, diğer Türk Hava Sahasını kullanan uçuşlardan ayırt ediciliğinin sağlanması amacıyla KAT/TRA/20/001 ile başlayan DDUI (Daimi Diplomatik Uçuş İzni) numaraları kullanılır. Ayrıca, bahse konu TD’nin devam ettiği süre boyunca KAT/TRA/XX/YYY DDUI kullanılır.{TRA: Eğitim Uçuşu, XX: Uçuş Yılı, YYY: Uçuş Sıra Numarası)

5. GÜ askeri hava araçlarının tüm faaliyetleri, ESÜ’nün yetkili makamlarının ön onayına tabidir. GÜ personelinin harbe hazırlık amacıyla icra edeceği eğitim uçuşları ESÜ Üs/Meydan Komutam ile önceden koordine edilir.

6. Bu TD kapsamında faaliyette bulunan personel uluslararası ve ESÜ uçuş kurallarımı, Hava Sahası Koordinasyon Usullerine ve NOTAM’lara uymakla yükümlüdür.

7. ESÜ daha önceden GÜ’ye tahsis edilmiş hava sahasını ve GÜ uçağının rotasını değiştirme veya faaliyeti iptal etme yetkisine sahiptir.

8. GÜ’ün Türkiye içerisinde icra edeceği eğitim uçuşları mümkün olabildiğince ulaştırma görevleri sırasında icra edilir. Bu kapsamda GÜ, konuşlandıracağı hava ulaştırma araçlarının ESÜ’nün askeri ekipmanlarını, malzemelerini, tehlikeli maddelerini, mühimmatını, personelini veya insani yardım malzemelerini Türkiye içinde ve dışında taşınma ve havadan atma/atlatma amacıyla kullanılmasına müsaade eder.

9. ESÜ’nün desteğe ihtiyacı olması durumunda, eğer GÜ’nün yetkili makamları tarafından uygun bulunursa, GÜ, envanterinde bulunan diğer hava ulaştırma araçlarının ESÜ’nün askeri ekipmanlarını, malzemelerini, tehlikeli maddelerini, mühimmatım, personelini ve insani yardım malzemelerini Türkiye içinde ve dışında taşınması amacıyla kullanılmasına müsaade eder.

10. GÜ uçağı, konuşlanılan ESÜ hava üssünden / meydanından hareket eder. Ancak, GÜ uçağı ESÜ ile koordine ederek eğitim, tatbikat veya malzeme nakli için geçici olarak başka bir hava meydanı ya da üssü kullanabilir.

11. GÜ’nün ulaştırma uçağı sortilerinde, uçuşun ESÜ’nün yönetim kural ve düzenlemelerine göre icra edildiğini gözetlemek üzere, kokpitte bir gözlemci ESÜ ulaştırma pilotu bulunur. Gözlemci pilot, GÜ’ye daha önceden tahsis edilmiş hava sahasını veya GÜ uçağının rotasını görevin gerektirdiği hallerde değiştirmeye yetkilidir.

12. Benzer şekilde, GÜ, ESÜ’nün ulaştırma uçağı sortilerinde, taşınan ESÜ malzemesi ve ESÜ personeli ile ilgili Türk Hava Kuvvetleri Bilgi Sistemleri (HvBS) konusunda idari işleri yürütmek amacıyla bir ESÜ yükleme teknisyeni bulundurur.

13. Yukarıda belirtilen hususların uygulama usullerine yönelik ihtiyaç duyulması halinde bir Standart Harekat Usulleri (SHU) dokümanı düzenlenir.

14. GÜ’nün, ESÜ’de eğitim uçuşu maksadıyla muharip jet uçaklarını da konuşlandırması durumunda, bu uçaklarla icra edeceği eğitim uçuşlarında, uçuşun ESÜ hava sahası yönetim kural ve düzenlemelerine göre icra edildiğini gözetlemek üzere kolunda uçağı bir ESÜ hava aracı planlanır. Muharip jet uçağı uçuş usulleri için ayrı bir SHU dokümanı düzenlenir.

15. GÜ’nün uçaklarında bulunan foto / keşif / istihbarata yönelik elektronik teçhizat / sensörler: ESÜ müsaade vermediği sürece Türk Hava Sahasında kapalı konumda bulundurulur.

katar uçakları katar askerleri katar türkiye konuşlanma katar ordusu 1 nisan 2022 resmi gazete