Araştırmalar gerçeği ortaya çıkardı: 'Uzaktan olmuyor'

TAKİP ET

Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, uzaktan eğitim ile ilgili bir araştırma yaptı. İstanbul, İzmir, Antalya ve Kocaeli'de, 4 bin 435 ilkokul öğencisi, 9 bin 536 ortaokul ve lise öğrencisi, 5 bin 661 öğretmen ve 25 bin 395 veli ile gerçekleştirilen araştırmaya göre, uzaktan eğitim öğrenciler için yeterli bir yöntem değil.

 
Cumhuriyet Gazetesi'nden Figen Atalay’ın haberine göre, koronavirüs tedbirleri kapsamında uygulanan uzaktan eğitimin tek başına yeterli olamayacağı düşünülüyor.

Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi tarafından İstanbul, İzmir, Antalya ve Kocaeli’de, 4 bin 435 ilkokul öğencisi, 9 bin 536 ortaokul ve lise öğrencisi, 5 bin 661 öğretmen ve 25 bin 395 veli ile uzaktan eğitim ile ilgili bir araştırma yapıldı.

Eğitim Bilimleri Fakültesi dekanı Prof. Dr. Derin Atay tarafından duyurulan araştırma sonuçları, uzaktan eğitimin, “tek başına yeterli bir eğitim” olduğuna inanan öğretmen yüzdesinin düşük olduğunu ortaya çıkardı.
Öte yandan araştırmaya katılan öğretmenlerin yüzde 81.8’i yüz yüze eğitimin gerekli olduğunu belirtirken, yüzde 81.90’unun da uzaktan eğitimin yüz yüze öğrenmeyle birleştirildiğinde daha yararlı olacağını ifade ettiği öğrenildi.

ÖĞRENCİLER MOTİVE OLAMIYOR
Araştırma kapsamında görüşülen ortaokul ve lise öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri ise şöyle:

    Uzaktan eğitim ile derslerin devamlılığı söz konusu olduğunda öğrencilerin yüzde 53’ü uzaktan eğitim ile derslerine devam etmeyi istiyor.

    Öğrencilerinden yüzde 51’i derslere motive olmakta zorlanıyor.

    Öğrencilerin de 62’si uzaktan eğitimde etkinliğin, yüz yüze eğitim kadar etkili olmadığını düşünüyor.

    Öğrencilerin yüzde 40’ı uzaktan eğitimin “geleceğin eğitimi” olacağı konusunda olumlu düşünüyor.

İLKOKUL YÜZ YÜZE EĞİTİM İSTİYOR
İlkokul öğrencilerinin sadece yüzde 12’si uzaktan eğitimin okuldaki eğitime göre daha etkili olduğunu düşünürken yüzde 75’i öğrenmek için yüz yüze iletişime ihtiyaç duyduklarını belirtmiş. Öğrenciler yüzde 65 oranla uzaktan eğitim derslerinden memnun olduklarını söylemiş.

Araştırma sonucuna göre, genel olarak ilköğretim öğrencileri uzaktan eğitimi kendileri için etkili ve öğretici buluyor ancak yüz yüze eğitimle karşılaştırmalı olarak tercihleri ile yatkınlıkları sorulduğunda öğrencilerin çoğunluğu, “yüz yüze okulda eğitimi” tercih ettiğini ve yüz yüze eğitimin “daha etkili, öğretici olduğunu” belirtiyor.

Bulgular, öğrencilerin uzaktan eğitim sürecinde özellikle matematik, Türkçe ve İngilizce derslerinden memnun olduğunu gösteriyor. Gelecekte eğitimin nasıl olmasına ilişkin soru üzerine de ilkokul öğrencilerinin yüzde 57’si okul ortamında derslerine devam etmek istediklerini söylemiş.

ZAMANLA SIKILACAKLAR
Öğretmenlere göre uzaktan eğitimin 6 olumsuz yanı:

Uygun olmayan dersler: Matematik ve uygulama derslerine uygun değil.

Çocuklarda dikkati toplamada zorluk: Derse odaklanma konusunda zorlanıyorlar. Ev ortamında ders dinlemeleri ve derse katılmaları zorlaşıyor. Söz hakkı verildiğinde bahaneler üretmeleri artıyor. Bu yüzden öğrenciler üzerinde olumsuz etkileri var diye düşünüyorum.

Bu süreçte yapılabilen en işi şey ama: Şu an için bu sistemden memnunlar. Ama zaman geçince bu sistemden sıkılacaklardır diye düşünüyorum.

Fazladan ilgi isteyen çocuklar: Bire bir ilgilenilmesi gereken çocuklarla özel olarak ilgilenemiyoruz. Evin vermiş olduğu rahatlık başarılarını olumsuz etkiliyor.

Öğretmen becerisi kısıtlı: Çocuklar derse katılabiliyor, dinliyor ama sınıftaki kadar biz hâkim olamıyoruz. Sosyalleşme anlamında okul ortamına göre olumsuz etkileri var.

Öğretmenlere göre uzaktan eğitimdeki olumlu 3 alan:

Genel olarak olumlu: Uzaktan eğitimin yaşlara uygun saatler aralığında yapıldığında çok etkili olduğunu kanaatindeyim. Çocuklarda farkındalık ve sorumluluk gelişimine katkıda bulunduğunu düşünüyorum.

Uyum: Öğrenciler düşündüğümden daha çabuk adapte oldu ve mutlular.

Öz-düzenleme, sorumluluk, kendine güven: Çocukların sorumluluk duygusu geliştirdiğini, bilgiye ulaştıkları için çabaladıklarını görüyorum.

Uzaktan eğitimde öğretmenler zorlandığı konular ise şöyle:

    Teknoloji ile ilgili problemler.

    Veli ilgisizliği veya aşırı ilgisi.

    Öğrencilerin dikkat seviyeleri.

    Kaynak bulma, materyal hazırlama.

    Yüz yüze olamamak

    Öğrencilerin hazırbulunuşluk seviyeleri

    Sınıf hâkimiyeti problemleri.

    Mesai saatinin olmaması

    Öğrenci ile etkileşimin kısıtlılığı.

    Öğretmenin rol çatışmaları (anne, eş, öğretmen)

uzaktan eğitim eba meb ziya selçuk haber koronavirüs okullar öğrenci